ETHNOGRAPHIC DISCOURSE USING SIMILE IN THE LITERARY PROSE BY ANTON PASHKU AND MIGJENI
Keywords:
Discourse form, parable, ambiguity, syncretic arts, oral allegorical convention, discourse modelAbstract
We shall define literary parables and their values as a type of discourse using illustrations from the authors of Albanian literature Anton Pashku and Migjeni as a case study. The parable is a literary figure, an archetype that can be found everywhere as a necessity of resemblance and how it fulfills its functions through the example that serves as the primary instrument. Only if the example has the value of a precedent does the ancient definition "parable" have its solution function and granting of the right. The parable is a type of early origin discourse. Its origins can be traced back to ancient Greek and Persian literature. They emerge at various ages, in various provinces, under various conditions, and from various cultural and ethnic realities. Literary parables are a common literary style throughout space and time, serving as an effective and fascinating way of human civilization representation. However, we will focus on their scientific definition, as well as their genesis as a form of discourse, as a prerequisite for the message to be transmitted later, in the literary works of notable Albanian writers Migjeni and Anton Pashku.
References
Aliu, A. (2004). Si ta lexojmë poezinë shqipe-Studime, Albas, Tetovë.
Barthes, R. (1966). Introduction à l'analyse structurale des récits. Communications, 8(1), 1-27.
Camaj, M. (2005). Njeriu më vete e me të tjerë-Poezi, “Camaj-Pipa”, Shkodër.
Çiraku, Ymer: Bota poetike e Martin Camajt, Albas, Tiranë 2003.
Çitaku, M. (2018). “Romani simbolist i Kosovës”. STUDIME: Revistë për studime filologjike, numër 24. Prishtinë: ASHAK.
Demo, E. (2020). Migjeni në librin e shtëpisë. Mapo: Arkiva Lajmeve.
Eko, U. (2007). Mbi Letërsinë, Tiranë. Fq. 236.
Gashi, A. (2020). “ANTON PASHKU: TREGIMI I PARË, RRËFIMI I FUNDIT”. STUDIME: Revistë për studime filologjike, numër 26. Prishtinë: ASHAK.
Gurra, H., & Berisha, V. (2019). COMPARATIVE ANALYSIS OF SOCIAL POETRIES OF EMILY DICKINSON AND MIGJENI. The International Journal of Applied Language Studies and Culture, 2(1), 5-16.
Hamiti, M. (2020). “TOPOSI I VENDIT TË PËLQYESHËM (LOCUS AMOENUS) KARSHI BOTËS SË PËRMBYSUR TE OHU I ANTON PASHKUT”. STUDIME: Revistë për studime filologjike, numër 26. Prishtinë: ASHAK.
Hanfling, O. (1999). ’’Estetika Filozofike’’. Camaj-Pipa, Shkodër.
Instituti Albanologjik i Prishtinës: Gjurmime albanologjike, Prishtinë 1989.
Januzi, M. (2019). Albanian poetry of low communication. Russian linguistic bulletin, 3 (19), 13-15.
Jeferson, A. (2006). Teoria letrare moderne, Albas, Tiranë.
Jorgo, K. (2018). Letërsia e mitizuar (“Shkëndija” plangprishëse e Migjenit). Gjurmime Albanologjike - Seria e shkencave filologjike, 38, 257-266.
Krasniqi, N. (2019). “A/Z”. STUDIME: Revistë për studime filologjike, numër 25. Prishtinë: ASHAK.
Migjeni, V. (2002). Vargjet e lira dhe Novelat e Qytetit të Veriut, mbledhur dhe redaktuar nga Skënder Luarasi. Cetis Tirana, Shtypur në Gorenjski Tisk, Slloveni. Fq. 3, 4.
Migjeni: Vepra, Tiranë 2002. 3, 4
Pashku, A. (2005). Galtina, Shtëpia Botuese “Faik Konica”,. Prishtinë, 2005, fq. 50, 54, 56 and 414.
Perla: Revistë kulturore shkencore, Tiranë 2007/4.; 2005/1.
Përmbledhje ligjëratash, Prishtinë 1976, Nr. 2.
Progni-Peci, M. (2018). Arti i Migjenit. Gjurmime albanologjike, 48, 233-244.
Progni-Peci, M. (2018). Dimensioni erotik në poezinë e Migjenit. Filologij, 22, 172-188.
Rrahmani, K. (2019). “Habia e Anton Pashkut: Oh”. STUDIME: Revistë për studime filologjike, numër 25. Prishtinë: ASHAK.
Schiller, F. (2004). Mbi edukimin estetik të njeriut, “Plejad”, Tiranë.
Schmidt-Neke, M. (2018). Migjeni (Millosch Gjergj Nikolla): Freie Verse (Book Review). Südost Forschungen, 47, 444-445.
Sulstarova, E. (2019). In the mirror of occident: The Idea of Europe in the Interwar Albanian Intellectual Discourses. EUROPOLIS, 6, 123-135.
Visoka, A. (2019). “Albert Kamy”. STUDIME: Revistë për studime filologjike, numër 25. Prishtinë: ASHAK.